Esiintyjien joukossa myös irakilainen turvapaikanhakija Ali Saed

Festivaaliviikko päättyy Lasten Etnosoi! -tapahtumaan

Etnosoi!-festivaalin yhteydessä konserttilavoilla nähdään useita yhtyeitä ensimmäistä kertaa. Suomalainen muusikko Sanna Salmenkallio ja irakilainen laulaja Ali Saed löysivät toisensa Kansallisteatterin Toinen koti -projektin yhteydessä ja esiintyvät nyt ensimmäistä kertaa duona, Tenho Restobarissa lauantaina 11.11.

Kansallisteatterissa 16.11. ensi-iltansa saava Toinen koti -projekti saattaa yhteen pakolaisina Suomeen tulleita ja Suomessa syntyneitä taiteilijoita. Duona Salmenkallio ja Saed etsivät yhteisiä musiikillisia nimittäjiä. Maalailevassa musiikissa on paljon tilaa ja valoa, koristeellinen ja voimakas laulu sulautuu keskustelee luontevasti viulun melodioiden kanssa. Välillä maistellaan myös harmoniaa, vaikka se ei irakilaiseen perinnemusiikkiin kuulukaan. Lauluissa esimerkiksi äiti on hyvin tärkeä teema.

”Musiikillisesti molempien pitää tehdä myönnytyksiä, koska meillä ei ole yhteistä traditiota”, Sanna Salmenkallio kuvailee. ”Ali on rohkeasti tarttunut myös suomalaisiin teksteihin kuten Eino Leinon runoihin. Itse olen välillä virittänyt viuluni myös arabialaiseen vireeseen.”
Arabialainen viulu viritetään G-D-G-D erona tavalliseen länsimaiseen viritykseen G-D-A-E.

Musiikillisia aihioita kehitellään rauhassa, sama kokonaisuus voi jatkua jopa 15 minuuttia. Mukana on paljon improvisaatiota. Muusikot kertovat suuntaavansa askeleensa myös tuntemattomalle maaperälle, etteivät pysy ainoastaan paikoissa jotka ovat helppoja ja turvallisia.
”Kaikki on minulle ääntä. Tunnen musiikkia ja laulua kaikkialla”, kuvailee Ali Saed.
”Tulemme hyvin erilaisista taustoista”, Sanna Salmenkallio jatkaa. ”Musiikissa voimme joskus olla aivan samanarvoiset, eikä taustalla ole mitään väliä.”

21-vuotias Ali Saed kertoo viihtyvänsä hyvin Suomessa, jossa on ollut viimeiset kaksi vuotta turvapaikanhakijana. Laulu on hänelle elintärkeää.
”Tällä hetkellä Irakissa on hyvin vaarallista olla muusikko tai laulaja, käytännössä se on mahdotonta. Ehkä se voisi onnistua, jos keskittyisi vain uskonnolliseen musiikkiin, muttei välttämättä edes silloin. Muusikko saattaa kantaa soitintaan muovikassiin piilotettuna, ettei kukaan näe. Mutta minun on pakko saada laulaa!”

Nuori laulaja kertoo oppineensa perhepiirissä satoja, ellei jopa tuhansia lauluja, joita hän opettaisi mielellään eteenpäin muille. Yhdessä Salmenkallion kanssa he miettivät laulua maahanmuuttajien integraatiossa.
”Laulu voisi olla tärkeä osa integraatiota. Pitää tuntea oma kulttuurinsa ja omat juurensa, jotta voi tuntea itsensä vahvaksi ja siten juurtua uuteen paikkaan. Suomessa on nyt paljon ihmisiä Irakista ja Syyriasta, heidän olisi tärkeätä oppia esimerkiksi oman kulttuurinsa lauluja.”

Ali Saedin tilanne turvapaikanhakijana on edelleen täysin auki ja kahden vuoden aikana on tapahtunut paljon, myös ikäviä asioita, joita viranomaisten olisi syytä huomioida prosessissa. Ali joutuu todella taistelemaan taiteensa ja musiikkinsa puolesta.

Duo Ali Saed & Sanna Salmenkallio la 11.11. klo 14
Tenho Restobar, Helsinginkatu 15
Vapaa pääsy.

Isänpäivä vietetään Lasten Etnosoi!ssa

Perinteiseen tapaan Etnosoi!-viikko päättyy isänpäivänä Lasten Etnosoi! -tapahtumaan, joka järjestetään Malmitalolla klo 14–17. Taideyliopiston Sibelius-Akatemian GLOMAS-ohjelman kansainvälinen muusikkokaarti johdattaa riemullisiin konsertteihin sekä soitto- ja tanssityöpajoihin, vierailijoina kaksi karismaattista ja monipuolista muusikkoa: Tansaniasta kotoisin oleva Kasheshi Makena sekä muun muassa Lastenmusiikkiorkesteri Ammuusta tuttu Tero Pajunen.

Pienessä salissa Wasel & the Weasels ilahduttavat lapsia bluegrassperinteestä ammentavilla suomenkielisillä lauluillaan. Heidän musiikkiaan on kuvailtu "juurimusiikkina suomalaiselle sisulle ja sielulle". Lasten Etnoso!issa kuullaan myös amerikkalaisesta kansanmusiikkiperinteestä suomalaiseen lastenlauluperinteeseen pysyvästi juurtuneita tuttuja ja vähän tuntemattomampia lauluja suomenkielellä. Monikaan ei nykyään tiedosta että esim. Saku Sammakko ja Hepokatti ovat amerikkalaisia kansanlauluja, joita folk-buumin innossa käännettiin suomeksi.

Musiikin ja tanssin lomassa voi mm. hetkeksi poiketa askartelemaan. Hanna Kaisa Vainion johdolla tehdään sukkaolentoja kierrätysmateriaaleista. Mukaan voi ottaa parittomia sukkia, mielellään värillisiä! Mayim Alpertin vetämä soitinrakennustyöpaja on tarkoitettu yli 7-vuotiaille aikuisten seurassa – käytössä on porakoneet ja vähän vaativampia työkaluja.

Liikenneturva on mukana Lasten Etnosoi!ssa myös tänä vuonna. Pieni Automattomaailma kutsuu oppimaan turvallista liikkumista leikin lomassa. Heijastintiirailussa huomaa, kuinka heijastin todella toimii. Kaikki tarkkasilmäiset tiirailijat palkitaan!

Aulatiloissa on mahdollisuus tutustua soittimiin World Music School Helsingin opastuksella. Malmitalon kahvila ja kirjasto ovat auki tapahtuman aikana.

Lasten Etnosoi! su 12.11. klo 14–17
Malmitalo
Vapaa pääsy.

Etnosoi!-festivaali järjestetään tänä vuonna 30. kerran, 1.–12.11.
Tarjolla on jälleen maukas juhlakattaus, kansainvälisinä vieraina Hartygan lisäksi kaksi vangitsevaa laulajatarta yhtyeineen: marokkolainen Oum ja puolalainen Joanna Słowińska. Laajaan ohjelmaan sisältyy myös erilaisia klubi-iltoja klezmer-Balkan-meiningistä latinalais-amerikkalaiseen rumbaan.
Tutustu koko ohjelmaan: etnosoi.fi

Lehdistökuvat: etnosoi.fi

Lisätiedot: Tove Djupsjöbacka | tiedottaja | 046 8783723 |

Etnosoi!n järjestää Maailman musiikin keskus.
Festivaalin päätukijat ovat Helsingin kaupunki ja opetus- ja kulttuuriministeriö. Yhteistyössä ovat mukana myös mm. Helsingin kulttuurikeskus, Liikenneturva, YLE, Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskus KEK, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmä, Kulttuuriosuuskunta Uulu, Valofirma ja Trio-Offset.
Etnosoi! on European Forum of Worldwide Music Festivalsin jäsen.